svensk_elbat

Nordisk elbåt sjösatt

Jungfrufärden med den världsunika nordiska elbåten Strana blir i Göta Kanal. Därmed förenas svensk industrihistoria med en hållbar framtid. I juli månad färdas elbåten Strana den 19 mil långa kanalen på endast en laddning.

Fritidsbåten Strana visar upp vad ett nordiskt team kan prestera när man integrerar det allra bästa av svensk kompetens kring lättdriven skrovdesign och batterikonstruktion i kombination med en unik elmotorpod utvecklad i Norge.

Skrovet är specialdesignat för elektrisk framdrift och tester visar att Strana har en teoretisk räckvidd på hela 200 sjömil, säger Gordon Strömfelt, en i Strana teamet i ett pressmeddelande.

Att jungfrufärden går i Göta Kanal ger en chans för många båtägare, som är intresserade av fossilfria transporter att stifta bekantskap med Strana. Stopp over kommer göras utefter Göta Kanal från den 19 juli till 25 juli. Hela programmet framgår av resplanen nedan.

Strana i sammanfattning:

  • Räckvidd: upp till 200 Nm på en laddning i 5 knops fart. Vid 75% gaspådrag går båten 10 knop och man kommer då ca 65 Nm.
  • Du kan t.ex. ta dig från Stockholm till Sandhamn t o r utan laddning
  • Skrovet är  lättdrivet och enkelt att manövrera via en elmotorpod.
  • Längd 7 m. Bredd 2.25 m.
  • Båten väger ca 950 kg och har plats för sex till åtta personer.
  • Enkelt att gå upp och ner ur vattnet från båten.
  • Helt tyst drift och därmed anpassad för närhet till naturen.
  • Ritad av Mannerfelt Design Team.
  • Vid sidan av försäljning siktar Strana på att erbjuda båten via en båtpool för uthyrning under några timmar eller några dygn.