Under september lanserade matkedjan Paradiset sin stamgästkampanj, med syfte att öka uppmärksamheten för situationen i Brasilien och Amazonas regnskogar. Under den senaste tiden har det enorma bräder härjat i Amazonas regnskogar, och när regeringen Bolsonaro vägrade att ta emot 20 miljoner dollar i bistånd från EU för att avhjälpa den växande katastrofen vill Paradiset kliva in och dra ett sitt strå till stacken.
Paradiset har sedan i våras tagit ställning mot regeringen Bolsonaros alarmerande ökning av godkända kemiska bekämpningsmedel och har valt att plocka ner alla produkter från Brasilien som inte är ekologiskt certifierade från hyllorna. En bojkott som nådde stor uppmärksamhet och även ledde till ett öppet brev från Brasiliens Ambassad där Paradiset ombads upphöra med bojkotten med motiveringen att de bara ligger på plats 5-7 över de nationer i världen som använder mest bekämpningsmedel.
– Vi vet att vi globalt sett är ett litet företag. Men vi kan inte stå tysta och se på. Vi kommer alltid att stå upp för vår planet, oavsett vem vi trampar på tårna på vägen, säger Paradisets grundare Johannes Cullberg i ett pressmeddelande.
Alla bonuspoäng som samlats in av Paradisets stamgäster har oavkortat skänkts till Earth Alliance ”Amazon forest fund”, en välgörenhetsorganisation med primärt fokus att adressera de hot planeten står inför. Grundat av skådespelaren och klimataktivisten Leonardo Di Caprio.
Sammanlagt har Paradisets stamgäster samlat in 69 250 kr.