Green Cargos målsättning är att huvuddelen av ny finansiering ska klassas som grön eller hållbarhetsrelaterad. Green Cargo fastslår därför ett ramverk för grön finansiering. Ramverket syftar till att etablera en standard för grön finansiering och stärker i sin tur bolagets hållbarhetsarbete inom alla områden.
I förra veckan presenterade Jung och Ungdomsbarometern undersökningen Framtidens hållbara varumärke där Green Cargo ansågs vara det mest hållbara varumärket inom kategorin Leverans och logistik.
– Vi har höga ambitioner när det gäller vårt hållbarhetsarbete. Att etablera och fastslå ett ramverk för grön finansiering är ett naturligt steg i vårt arbete och det stämmer väl överens med hur vi integrerat leder och styr bolaget inom alla områden, säger Erica Kronhöffer, hållbarhets- och kommunikationsdirektör på Green Cargo i ett pressmeddelande.
Ramverket har utformats för att ge Green Cargo möjlighet till grön finansiering, dvs en finansiering som är förenad med vissa kriterier för att säkerställa att hänsyn tas till miljö och klimat. Ramverket bygger på ambitiösa mål för fossilfria transporter och energieffektivisering i förhållande till utfört transportarbete. Tåget är det mest energieffektiva trafikslaget och har en självklar roll i ett hållbart transportsystem – både idag och i en framtid. Ska Sverige nå de högt ställda klimatmålen, måste mer gods transporteras på järnväg.
Ramverket bygger på specifika principer för gröna obligationer. Principerna anger hur gröna obligationer och lån ska användas för att finansiera klimatsmarta och ekologiskt hållbara lösningar. Det hänger ihop med Green Cargos ambition att minska sin klimatbelastning samt bidra till målen enligt Agenda 2030. Med det nya ramverket stärker företaget även en långsiktig och närmare relation med långivare och banker. Green Cargos målsättning är att huvuddelen av ny finansiering ska klassas som grön eller hållbarhetsrelaterad.
Det oberoende analysinstitutet CICERO Shades of Green har utfärdat ett yttrande om ramverket med högsta betyget ”Dark Green” avseende de gröna villkoren samt ”Excellent” med avseende på styrning.
– Det är verkligen glädjande att få ramverket på plats. Det möjliggör att bredda vår plattform för grön finansiering och att vi, tillsammans med våra finansiärer, bidrar till en förbättrad miljöprestanda och hållbara logistiklösningar för svenskt näringsliv. Ambitionen är att vi i framtiden ska kunna koppla fler finansieringskällor till det gröna ramverket, säger Lars Öquist, chef för Treasury på Green Cargo.
Bildkälla: Green Cargo