Hållbarhet blir en allt viktigare faktor konstaterar detaljhandelns tidningar Market och IcaNyheter när de nu släpper sin lista över handelns mäktigaste. 2019 är i stor utsträckning året då hållbarhetsdebatten tog sig in i detaljhandeln på allvar.
Hållbarhetstrenden är också en maktfaktor i sig, och klättrar upp på femte plats på årets lista. En tydlig skjuts uppåt från förra årets åttondeplats. I takt med att hållbarhetstrenden blir viktigare för konsumenterna och konsumtionsbeteendet förändras har handeln hakat på med helt nya och nydanande initiativ under hösten.
Myrornas VD Caroline Andermatt, som själv återfinns på plats 67 på listan, menar i ett pressmeddelande från Myrorna att hållbarhet nu måste gå från trend till standard.
– Det är glädjande men inte förvånande att hållbarhetstrenden placerar sig så högt på listan. Men vi kan inte nöja oss med att hållbarhet är en trend bland andra trender. Vi måste fortsätta att enträget jobba med de här frågorna för att hållbarhetstrenden ska bli den nya standarden i branschen.
Hela listan över Handelns Mäktigaste 2019 går att läsa här. Juryns bedömning utgår från kandidaternas makt och påverkan, mediegenomslag och så kallade extraordinära faktorer.
Foto: Lucrezia Carnelos