Skärmavbild 2020-01-17 kl. 15.53.08

Starkt år för laddbilar

2019 avslutades med att antal laddbara fordon i trafik passerade 100 000 under december månad. 2019 var året har då de rena elbilarna plockade upp takten och antal elbussar ökade markant. 

2019 blev året då de rena elbilarna plockade upp farten gentemot laddhybriderna. 41 % av de tillkomna laddbara fordonen under året utgjordes av rena elbilar (inkluderat lätta lastbilar och MC), mot resterande 59 % som utgjordes av laddhybrider, enligt siffror från Power Circles statistik. I mars 2019 tillkom för första gången fler rena elbilar än laddhybrider under en enskild månad.

– Det var en milstolpe, som i stort berodde på att Tesla Model 3 började levereras då, säger Johanna Barr i ett pressmeddelande. Johanna Barr är statistikansvarig och sakkunnig i framtidens elsystem hos Power Circle.

Model 3 blev utan tvekan den mest sålda elbilen under 2019, följt av Renault Zoe och Nissan Leaf, enligt siffror på nyregistreringar från BIL Sweden. Bland laddhybriderna hamnade Mitsubishi Outlander, Kia Niro och Kia Optima i topp. När det kommer till ägande, har andelen laddbara fordon som ägs av privatpersoner ökat under året, från 25 % till 30 %.

Den mest iögonfallande utvecklingen skedde  bland elbussar, där antalet ökade med 286 % jämfört med december 2018. Det totala antalet i landet är nu 272 stycken. Västra Götalands län innehar för tillfället rekordet med 78 elbussar, vilket ligger i linje med Västtrafiks mål om fossilfri kollektivtrafik till 2030, som kommunicerades i december.

Topplistan

De vanligaste elbilarna i Sverige är Renault Zoe (5 297 st), Tesla Model S (4 821 st) samt Nissan Leaf (4 467 st). Bland laddhybriderna är Volkswagen Passat GTE (12 522 st), Mitsubishi Outlander PHEV (11 548 st) och Kia Optima PHEV (6 857 st) vanligast.

 

Foto: Andrew Roberts