Skärmavbild 2020-01-27 kl. 12.47.33

Ärtfyllda nyheter

Allt fler personer i Sverige äter allt mer växtbaserad mat. Den vegetariska trenden är stark och fortsätter att öka. Nu lanseras därför Anamma fler produkter med ärtor som proteinbas.

Orkla som producerar Anammas produkter genomförde i höstas en undersökning som visar att sex av tio i Sverige är flexitarianer, det vill säga äter minst en vegetarisk middag i veckan utan fisk eller kött. Tre av tio säger dessutom att de försöker äta mindre kött för klimatets skull. Hos Orkla Foods Sverige ökade försäljningen av växtbaserad mat med 29 procent under 2019.

Anamma Ärta är en ny serie produkter, med ärtprotein som bas. De kommer i tre olika varianter; som bullar, nuggets och formbar färs. Nuggets är en helt ny produkt i Anamma familjen. Produkterna lanseras först till kunder inom privat- och offentlig sektor och under våren till konsumenter.

För att fler ska välja växtbaserad kost måste det bli enklare att göra det valet. Idag utgår många från köttet eller kycklingen när de ska bestämma vad det ska bli till middag. Därför är det viktigt menar Orkla att de växtbaserade alternativen får ta plats både på restaurang och i butik.

– Vi vill inspirera våra kunder till att våga prova något nytt som är bra både för hälsan och planeten. Med Anamma Ärta kan vi erbjuda ännu fler goda alternativ av växtbaserad mat som med ärtor som proteinbas ger en ännu större variation, säger Carina Greiff, Team Portfolio Manager FoodSolutions, Orkla Foods Sverige i ett pressmeddelande.

 

Bildkälla: Orkla Foods Sverige