Matvarukedjan Paradiset drabbades hårt av Coronapandemin genom en kraschad finansiering och gick i konkurs den 23 mars i år. Nu återuppstår varumärket via satsningen ”Paradiset 2.0” och skapar en medlemsklubb för hållbar och hälsosam mat på nätet.
Paradiset etablerades 2015 med målet att förbättra sättet vi handlar mat på i Sverige och att öka kunskapen och respekten för råvara, producent och planet. Konceptet väckte stor uppmärksamhet och har vunnit ett flertal priser som Årets Retailkoncept och Årets Hållbara Föregångare m.fl.
Coronapandemin ledde i slutet av mars till att en planerad finansiering ställdes in med kort varsel och verksamheten sattes i konkurs. Grundaren Johannes Cullberg lyckades dock köpa tillbaka varumärket Paradiset från konkursboet.
– Jag har använt tiden efter konkursen för att lära mig av mina misstag men också se vad som var riktigt bra och som vi kan använda framöver. På grund av Corona har förutsättningarna på dagligvarumarknaden ändrats drastiskt och konsumenter har lärt sig handla mat på nätet. Samtidigt har man insett vikten av att ta hand om sin hälsa och vår planet. Det skapar spännande möjligheter för Paradiset, säger Johannes Cullberg, grundare och VD i ett pressmeddelande.
Affärsmodellen bygger på en medlemsbaserad näthandel för hälsosamma och hållbara produkter som köps direkt från lokala och internationella producenter och säljs direkt till slutkund. Genom att ta bort alla mellanled kan man erbjuda Sveriges bästa priser, den enskilt viktigaste faktorn för att få fler att välja hållbara livsmedel.
– Vi gjorde en undersökning och fick på 24 timmar svar från över 1500 personer där 87% av de som svarade sa att de skulle vilja bli medlemmar och kunna handla från Paradisets näthandel. Det var en helt fantastisk respons som verkligen stärkte oss att satsa vidare, säger Cullberg.
Alla som vill bli medlemmar kan registrera sig på Paradisets hemsida paradiset.com.