Skärmavbild 2020-10-04 kl. 20.21.55

Butik för klimatsmarta

Idag öppnar Felix världens första butik där du kan handla mat för din veckobudget i koldioxidutsläpp. I pop-upbutiken baseras priserna på matens klimatpåverkan istället för svenska kronor. Lägre klimatpåverkan genererar lägre priser vilket gör det lätt för konsumenter att göra klimatsmarta val i butiken. 

Livsmedel står för cirka en fjärdedel av den globala klimatpåverkan. Samtidigt uttrycker konsumenter att de tycker det är svårt att veta viken mat som är bäst för klimatet och att de önskar tydligare vägledning. Klimatbutiken är tänkt att visa vägen framåt.

I Klimatbutiken betalar kunderna med koldioxidekvivalenter (CO2e) och alla produkter prissätts baserat på sin klimatpåverkan. Om vi ska halvera vår klimatpåverkan har varje person en veckobudget på 18,9 kg koldioxidekvivalenter att röra sig med.

– Det ska bli spännande att se hur kunderna reagerar på att handla med CO2e -valutan och se om de lyckas hålla sig inom sin veckobudget. Jag tror att det kommer bli en ögonöppnare för många att se hur vissa val påverkar vad man har råd att få ned i samma matkasse, säger Thomas Sjöberg, marknadschef på Felix i ett pressmeddelande.

För att göra det enklare för alla att förstå vilken klimatpåverkan olika livsmedel har på vår omvärld publiceras alla Felix produkters klimatavtryck på felix.se. Genom att driva på för ett kunskapslyft i kombination med den nya märkningen vill Felix göra det lätt att göra rätt redan i butiken.

Klimatbutiken är öppen torsdag (1/10) och fredag (2/10).